Sunday, 27 January 2013

Bercinta Dalam Islam

Remaja selalu bertanya apakah salah kami bercinta? Tidak, bercinta memang tidak salah justeru ia adalah fitrah semulajadi yang Allah kurniakan kepada setiap manusia. Ingin cinta dan dicintai adalah instinc. Jiwa manusia memerlukan cinta seperti jasadnya perlukan makanan. Oleh kerana cinta adalah fitrah, maka tentulah tidak salah untuk merasainya. Namun Allah tidak kurniakan rasa cinta secara polos begitu sahaja.
Dia juga mencipta peraturan cinta demi menjaga kemurniaanya. Peraturan inilah yang kerap dilanggar oleh remaja. Rasa cinta tidak salah tetapi kesalahan selalu berlaku sewaktu menjalinkan hubungan cinta. Di sinilah berlakunya cinta terlarang yakni cinta yang menafikan peraturan Tuhan. Ketika itu fitrah telah menjadi fitnah. Bila kehendak semulajadi tidak disalurkan atau diisi mengikut peraturan maka akan
berlakulah kekalutan dan kemusnahan.


Mengapakah perlu ada peraturan cinta?


Jawabnya, kerana Allah mencintai manusia. Allah inginkan keselamatan dan kesejahteraan buat manusia melaksanakan keinginan fitrah semulajadinya. Keinginan tanpa peraturan akan menyebabkan banyak kemusnahan. Begitulah hubungan cinta yang terlarang, akan membawa banyak implikasi negatif dalam kehidupan.
Pengalaman sudahpun mengajar kita bahawa jangan sekali-kali bermain cinta, nanti terbakar diri. Sudah banyak tragedi yang berlaku akibat hubungan cinta yang membelakangkan Tuhan. Cinta yang terlarang, adalah cinta yang sudah dicemari oleh kehendak nafsu dan kepentingan diri. Keindahan cinta yang sudah tercemar ini tidak tahan lama. Sudah dapat apa yang dihajati, sudah terlaksana apa yang dikejar, cinta akan terkulai dan bersepai.


Hubungan cinta jangan dicemari oleh sebarang tindakan menyalahi syariat. Lebih banyak perlanggaran hukum berlaku, lebih tinggilah risiko kemusnahan yang akan berlaku. Jangan kita tertipu dengan pesona cinta yang dihiasi berbagai janji dan sumpah setia. Jangan kita mabuk dengan rindu dan asyik yang membuai dan melenakan. Seteguk kita minum dari kendi cinta terlarang, racunnya akan meresap membunuh akal, jiwa dan perasaan. Pada ketika itulah cinta dikatakan buta. Maka butalah mata hati dan mata kepala hingga seseorang akan menjadi hamba kepada siapa yang dicintainya. Ketika itu hati tidak nampak yang lain kecuali apa yang dicintai. Lupalah diri pada Pencipta cinta kerana terlalu asyik dengan cinta yang dikurniakan-Nya. Ah, bagaimanakah perasaan kita agaknya, jika seseorang begitu leka
dengan hadiah hingga terlupa bersalam dan berterima kasih dengan pemberinya?
Tuhan kerap terpinggir dalam hubungan cinta yang terlarang. Hukumnya dilanggar bukan dengan rasa
bersalah tetapi dengan rasa manis dan megah. Tangan kekasih dipegang walaupun jelas Allah mengharamkan sentuhan antara lelaki dan wanita yang bukan muhram. Tergamak berdua-duaan di
tempat sunyi walaupun sudah diperingatkan Nabi bahawa dalam keadaan begitu syaitan adalah
orang yang ketiga. Lebih dari itupun banyak berlaku. Semuanya seolah-olah halal hanya kerana cinta. Racun-racun berbisa yang memusnahkan cinta telah dianggap sebagai baja. Akhirnya pohon cinta terlarangpun berbuah. Buah yang pahit, masam dan memabukkan. Buah yang muncul dengan pelbagai jenama yang aneh dan menjijikkan bohsia, bohjan, buang bayi dan zina. 
Ketika itu indahkah cinta?
Peraturan cinta bagai tanda-tanda dan lampu isyarat di atas jalan-raya. Kereta diciptakan dengan kuasa untuk bergerak, tetapi pergerakkannya perlu diatur dan dikawal. Jika tidak, dengan kuasa itu akan berlakulah perlanggaran dan pertembungan. Begitulah cinta, ia adalah kuasa tetapi kuasa itu perlukan peraturan dan kawalan.

Apakah peraturan-peraturan dalam hubungan cinta?
Hendaklah cinta kita itu didasarkan kepada cinta Allah.
Ertinya, cinta yang kita berikan kepadanya semata-mata kerana mengharapkan keredhaan Allah. Allah memberi kita fitrah itu lalu kita niatkan dengan fitrah itu boleh menghampirkan diri kepada-Nya. Cintailah sesiapapun tetapi pastikan cinta itu dapat memudahkan kita mencintai Allah. Sehubungan dengan itu, cinta antara lelaki dan perempuan mestilah diniatkan untuk Allah.Soalnya bagaimana? Iringilah dengan niat untuk berkahwin kerana berkahwin itu lebih memudahkan seorang lelaki atau perempuan menyempurnakan agamanya. Sabda Rasulullah SAW: Apabila seseorang itu berkahwin, sempurnalah separuh agamanya, tinggal lagi separuh untuk disempurnakannya.
Oleh itu usahlah bercinta sekadar untuk bersuka-suka.
Lebih buruk lagi janganlah ada niat-niat yang jahat dalam bercinta samada didorong oleh hasutan nafsu atau bujukan syaitan. Jika tidak ada niat untuk berkahwin, cinta sudah pasti bukan
kerana Allah. Hakikatnya cinta itu adalah cinta terlarang yang akan membawa kemusnahan pada sebelah pihak atau kedua-duanya sekali. Cinta jenis ini seburuk namanya Cinta Monyet!
Selain itu hendaklah dipastikan semasa menjalinkan hubungan cinta tidak ada hukum Allah yang dilanggar.
Antaranya, tidak ada pergaulan bebas, tidak ada pendedahan aurat, tidak ada pengabaian perkara-perkara asas seperti meninggalkan sembahyang, puasa dan lain-lain. Hubungan cinta juga jangan sampai terjerumus dalam perkara yang melalaikan dan merugikan. Remaja tidak seharusnya mengeluh dan berkata, cinta apa namanya ini jika tidak ada dating, perbualan talipon secara marathon, surat cinta, sentuhan tangan, kerlingan dan senyuman? Yakinlah tidak ada keindahan dengan melanggar
peraturan Tuhan. Putus cinta, frust cinta yang begitu dominan dalam kehidupan remaja adalah disebabkan racun-racun cinta yang disangka baja ini. Justeru banyaklah cinta yang gagal disambung di alam perkahwinan dan lebih banyak yang putus tanpa sempat menempuh perkahwinan.
Allah Maha Mengetahui dan Maha menyayangi. Segala peraturan-Nya dibuat dengan rasa cinta terhadap hamba-hamba-Nya. Cinta suci mampu tumbuh tanpa semua itu. Dan cinta itu pasti akan membawa ke gerbang perkahwinan untuk bercinta lagi dengan seribu keindahannya. Bahkan jika ditakdirkan cinta itu akan terus bersambung ke alam akhirat. Suami yang soleh dan isteri yang solehah akan bercinta lagi di syurga tempat pertama yang melahirkan cinta! Ketika itulah fitrah akan menjadi anugerah.

Saturday, 26 January 2013

Tuhan Jagakan Dia


Hanya dirimu yang ku cinta
Takkan membuat aku jatuh cinta lagi
Aku merasa kau yang terbaik untuk diriku
Walau ku tahu kau tak sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apa adanya ku kan tetap setia kepadamu
Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku
Walau ku tahu kau takkan sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apa adanya ku kan tetap setia kepadamu
Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku
Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku
Tuhan jagakan dia
Dia kekasihku kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
Sungguh menyayangi setulus hatiku

Monday, 8 October 2012

TABAHLAH WAHAI HATI

wahai hti engkau mmg mudah rapuh apbila hti disentuh....salunye hti akn berkaitn dgan perasaan...sume org ad  perasaan...cme ia brgntung kpde sseorg mcm mne na atsi perasaan yg sekian2...hti mudh trsentuh bile kite mnglami sesuatu perkare...bg aq bnde2 remeh sbnanye xyh na siyes2 sgt...tp bg ssetgh org lain crenye...cter aq nie xtaw aq na kaitnkn nan sape....tp yg jlas nye hti aq mmg sakit sngt2...yg dlu pnye prut pon x ilang lgi org wat aq...tmbh lg luke bru...sememngnye mnusia mmg xrti yg jge prasaan org ker???aq ase klu aty aq nie bwak kua msti da hncurkn org buat...aq xmnx pon ssape na keciankn aq...tp tlong la hrgai perasaan aq...sifat aq yg mlenye dlu mmg kepoh xleh na dok diam...agk aktif...tpi ble perkara yg mnyakitkn hti dtg aq sndri jdi slow...smpai satu thap ase mcm na dok sndri xna dkat nan org..na pegi jauh2...tp aq taw tu msthil...
aq cbe wat xtaw klu org na skitkn aty..ad org ckp aq nie mcm xde prasaan....wat don know..diam jer per orng wat...dah tu xkn aq na blas per org wat kt aq...tp sfat aq ske lbih jge perasaan org dri perasaan sndri smpai org pjak2 aq...baik kwan ataupn kapel2 yg dlu...bg aq org yg pernh aq knal asenye sume spesies prngai sme....xde prasaan brsalah lngsung skitkn aty org...smpai skunk pon org pjk aq....aq cbe xna skitkn aty org...tp org yg skitkn aty aq...lg satu klu soal hti jgn la dpermainkn skit sgt2 ase...ad sstgh org xkire la lki ker pmpuan ske buat org len jeles...aq taw klmahan aq..mdah bgi hti kt orng...aq xmmpu na tlak perasaan yg dtg...xkn aq na tnjuk kn kmarahan aq kt org pastu na bntak2...lgi org xske...sbb tu aq ske smpan sndri biar org len xtaw per aq ase...dgn senyuman dpt smbnyi kn 1001 msalah...
skunk nie aq akui org sekeliling aq syg kt aq...dn prasaan trhdap sseorg indvdu menaikkn smngt aq skunk...pnyuntik smngt la ktekan...heheh...slpas aq jdi diam slame bbrape bln sblom nie...tp kdg2 aq ase mcm tpok sblah tgn...andai tu trjdi....hurmm...xtaw la aq lpas nie cmner...mgkin ssah na trime...hilng la smngt...klu bley aq xna jdi mcm dlu...klu jdi cmtu...brt aq trun...mcm2 skit dtg..hurmm..tp ape pon keadaan aq ttp kne kuat smngt...klu bab perasaan berlwanan jntina mmg ssah na duga...tpi.....hurmmm ntah la...aq pon xtaw na ckp cmner...tp kite berserah jer pd tuhn yg mngthui...
opppsss...trlbih suda...hehehe...
brblik pd cter tdi...sbnanye yg aq alami skunk nie...marah ad...sdih ade..tkot..cmburu ade...hahaha...ase mcm na cekik org pon ade..hehhe...(gurau jer)...tpi per yg blku skunk...mncri org ktika  seng jer...ble ssah sume lri...aq bkn na brkire...tpi tolong la...brtimbg ase skit...actually aq pnat jge perasaan org...sbb org xprnah jge perasaan aq..aq nie na kte kuat touching tu xde la...stkat ngade2 jer... klu 'bergurau ksar' yg mlbatkn tntg perasaan aq akn jdi snsitif...
skunk nie aq tgh final...n akn cti dlm sblan lbih...cti nie la...klu bley aq xna ase pe2 da...na tngkn skjap...haha...hurmm..psal prasaan tkot aq tdi...kdg2 aq dok sndri pon ley nangis sndri...lgi satu skunk nie asyk fkir psal keadaan lpas kite mti...hurmm..tu yg buat aq lgi brhti2...per yg aq wat...n aq bdoa spye aq brade kt lndsan yg btl...ckup la cter2 lme yg byk mngundang dosa...
k lah...aq stop kt snie jer la...t lgi brgnang air mte aq...:)

 ♥ AH  ♥ diingati

Thursday, 19 July 2012

peringatan

assalamualaikum....saye tulis nie khas buat seseorang yg bermkne dlm hdup saye....sebelom tu saye nak mntak maaf dlu slame perknalan kite sye mnganggap lbih dri jgkaan awak...sesungguhnye saye ingin mndekati awak bkn lah untuk suke2..tetapi saye ingin di bimbing...niat sye nak kearah kbaikan dipermudahkn lg dgn khadiran awak...sye amat bersyukur...sdikit sbyak awak da bgi tnjuk ajar kt saye...ttpi ari nie dlm xsdar mgkin sye ad mmbuat ksilpan ..ttpi jika sye thu ksilpn tu mgkin xjdi mcm nie...saye gmbire dgn khadiran awak dlm hidup saye...dan disebabkn keikhlasan awak dlm mnyedrkan saye...perasaan mule tmbul...tp sye tau tidak boleh mncintai manusia lbih dri pncipta dan rasulNye...ttpi setiap mnusia ade perasaan tu dan tidak boleh dinafikan....sye nak awak trus mmbimbing saye...sbb spnjg saye knal awk...awak da  bg dorongan utk sye truskn hdup...klau x mgkin saye akn hyut jauh...sye tidak berniat lain kt awak...tpi jika nie yg dikhndaki saye rela wlaupon hti nie brat...mgkin saye kne bg ruang kat awak...saye mngharapkn ramadhan taun nie adlah permulaan hdup saye yg bru..untk hri akan dtg...tpi mgkin jge saye blum ckup keimanan dn msih mncri lagi ape sbnanye khudpan...saye hrp klau awak fham per yg sye smpaikn...mgkin cre saye mlyan awak,awak kurg selese...tp jika diberi ksmptan...insyaallah sye akan baiki...dan sye igt pesan2 awak sblom nie yg mnmbhkan lgi kekuatan dlm hidup saye...tpi ad jge prasaan rsau jika sye berpaling semula....sye cbe sdaye upaya tok kuatkn dri sye....sesungguhnye saye bersyukur dgn niat saye,Allah telah hdirkan awak dlm hdup saye..sesungguhnye saye akan sntiase berdoa agr awak truskn perjuagn awak...dan sye mntak awak juge doakn saye untk sye lbih byak baiki klemahan saye...terakhir dri saye...jika berpluang saye akan mmemanfaatkn sume kbaikan dn akan mnjadi bekalan untk akhirat kelak...trima ksih sudi mmbantu saye..wlaupun dalam jgka mse yg pndek...lpas nie xd la sye dpt lg kte2 yg boleh menaikkan semangt saye... :'( :'(


sye akan simpan perasaan nie tuk semngt sye jdi brterusan wlaupon tidak di samping awak...

Thursday, 7 June 2012

festime

hahahaha....bg aq glak dlu erkkk...sbnanye xpuas lg aq glak....aq ase bnde 2 funny...hahahahaa...nie cter slase lpas....time 2 aq last keje law....pg 2 aq keje mcm bese...borink law coz xd custmer....keje aq asyk mcj jer....2 pon kne2 sorok2...t mnager nmpak mti aq...tp aq da kntoi da ri 2....hahaha...aq wat xtaw jer....hahaahah...ari slase 2...aq mcj cm bese dgn ♥...pas 2 dye ckp na mkn kt jj...ati aq da dupdap2 da...hahahathen dye ckp law soh ajak mmbe aq skli...aq no hl jer lg pon aq mmg salu rhat nan dye....oke...mse pon bjlan dgn pntas...da pkol satu stgh...dye pon ckp ad kt loyat..pas 2 otw na ke tmpt keje aq law...dye tnye tmpat keje aq kt mne...aq pnye la ssah ckp dkt nan pos ofis...pdahal bnde pling sng yg aq ley ckp dkt nan game jer...sure la sume owg taw kn...hahaha excited nyer psal law..huhuhu...tpi ad cerite sblom aq g mkn....hahaha
ok...mse da tbe...aq da ckp nan ♥ aq mkn kt mc d jer...dye pon on jgak law....kite owg g bli mkn dlu then bwu dye...yg mmbe da abis kn fun fries dlu...mklum la lapo bebeno...hahaha...then mse aq na mkn...ati aq lak dbar2...mne x nyer...mcd msti ad burger...cmno aq na mkn...so aq mkn jer law cm bese..lntak la comot ker per kn....yg pnting aq eppy...hahahaha...tp siyes aq sgan giler la mse 2...bygkn la...aq yg da lme xkua nan laki nie festime blik...lg2...hahahaha...(pham2 sndri)...pas 2 ddok btntngan..klu ankt mke mmg akan pndang dye...hahaha...x neves aq kt c 2...bermula la rhsia aq dipcahkan oleh mmbe aq....mmbe aq nie mmg klakar jgak...klu da kua,...kiteowg mmg mnggila law...partner rmpit aq nie...hahahaha.......aq tgur nme pkwe dye dlm fon...tlis full name...pas 2 dye ley ckp lak..'aq xd na tlis nme yg ad smbol2 love la..nme2 mnje la'aq ckp dlm aty..sudah kntoi aq...hahahaha...pas 2 dye bley ckp aq mcj xd la glak2 mcm ko...mlu giler aq kt c 2...pas 2 mse sblom rhat aq ad custmer...bli byak bju...aq bley slah bkk bil..xpnah2 aq slah...haha...ptt nyer 10%,aq bkk bil 50%..nseb mmbe aq tgur..klu x da kne byar aq..hahahah..2 pon dye cter kt 'si dye'...tbal mke aq...hahahaha....sgan giler dimlukan...mmbe aq leh wat xtaw jer...tp aq x amek ati pon...kiteowg mmg grau ksar...da bese da....tp dlm mse satu jam 2..aq trdgr dye glak....comel nye..tp aq taw...dye pon sgan2 jgak...hihihi...(awak pon mkn tnduk bwah)...so..sme2 sgan ye...hahaha...ok la...2 la festime aq kua nan dye...hihihi...mne ley kua slalu...hahaha...lg pon kmi brtige ye....huhu...tp per2 pon...hdup aq da eppy da skunk...no more cry...hahaha..orite...ckup la smpai cnie dlu...aq tlis nie pon smpat lg aq glak sowg2...hahaha...xley bygkn...ok..daaaa...

♥A.H.A..♥

Thursday, 19 April 2012

cinta yang indah darimu

apa itu cinta???


aku bagaikan menemukan sesuatu yg indah dlam hdup aku...
perasaan cinta yg tdk pernah aku alami sebelum ini...


cinta yang kau bawa...
rindu yang kau sandarkan...
kasih sayang yg kau semaikan....
pengorbanan yg kau lakukan...
bagaikan aku hidup atas kemewahan cintamu...


hadirnya dirimu mengubah segalanya...
di samping niat yg disertakan...
kau jadikan aku wanita yg menuju ke jlan yg diredhai...


antara kau dan aku...
dua hati mnjadi satu...
disaksikan awan yg biru...
serta burung yg berkicauan di awangan...


cintamu bagaikan mekar mewangi di taman...
kau bagiku kekuatan cinta..
kau mengubah segalanya...


hingga saat sini aku bagaikan bidadari...
yang saat menunggu puteranya...
bersaksikan 7 petala langit...
cintamu cintamu kian bersemi...
hingga aku mati...
hanya takdir dan ajal...
penentu kekuatan cinta kita...
diiringi doa beserta seikrar janji...
bagaikan emas yg ku genggam...
takkan aku lepaskan...


hingga ke titik akhir nadi ini...
hanya kau di hatiku kekal abadi...
menuju keberkatan Ilahi...
bersama-sama melayari bahtera cinta kita ini...


tapi andai kata...
kau mempunyai yg lain...
dan diriku bukan untukmu...
aku redhai dengan ape jua keadaan...

Wednesday, 18 April 2012

cemburu

knp perasaan nie msti ad erk...perasaan nie akn mnyakitkan ati sndri klu kite sndri xley na kwal...aq sndri pon cmburu klu tgk owg yg aq syg...dgn pmpuan lain...tp kite jgn la trus na tduh jer kn...mne ad hl mereke sndri kite xtaw...kite tnye leklok...tp klu aq cmburu...errmmmmmm....aq cmburu aq xbtaw org pon...aq smpan...tp org kte ape yg kite x puas aty kite luah kn jer...tp klu jnis aq, aq ske pndam...sbb klu aq btaw org 2...aq tkot aq skit kn aty owg...ble di smpan akn skit aty...tp mmg la aq skit ati klu aq smpan tp na wat cmner dri skitkn aty owg len kn...tp per2 pon..

YANG PENTING SAYA SAYANG KAT AWK....(AH)